۱۳۹۶۰۱۱۲۱۱۰۷۵۰۹۲۳۱۰۴۲۰۵۰۴
یادداشت،

ابلاغ دستورالعمل « مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال در فضای واقعی» بدون حقوق و دستمزد برای فارغ التحصیلان به منزله  یک دوره مهارتی بدون دریافت حقوق است چرا که هیچ تضمینی برای اشتغال فارغ التحصیلان پس از این دوره مهارت آموزی وجود ندارد و با اختیارات داده شده به صاحبان مشاغلآنها مختار به استفاده از این فرد در مجموعه خود هستند.

به گزارش زنجانم، ابلاغ دستورالعمل « مهارت آموزی نیروی کار حین اشتغال در فضای واقعی»  به پیشنهاد اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی  از تیرماه امسال کلید خورده است طرحی که در آن فارغ التحصیلان به عنوان کارآموز وارد محیط کار شده و اقدام به فراگیری مهارتهای کاری می کنند

نفس مهارت آموزی دانشجویان و فارغ التحصیلان دانشگاهی اقدام  پسنیده و خوب بوده اما تا چه اندازه ای این آموزشها می تواند برای ورود  افراد تحصیل کرده به بازار کار و رفع بیکاری موثر باشد جای سوال دارد.

ایجاد اشتغال برای فار غ التحصیلانی که به گفته معاون وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی کشور بیش از ۸۰ درصد آنها جویای کار هستند با قرار دادن  یک دوره مهارت آموزی انگار یک مسکن برای یک بیمار صعب العلاج است چرا که قبول اینکه افراد فار غ التحصیل دانشگاهی فاقد مهارت لازم برای ورود به بازار کار هستند سیستم آموزشی کشور را به زیر سوال می برد که چرا هدف از ورود به دانشگاه کسب مهارتهای تخصصی در یک رشته برای ورود به بازار کار است در حالیکه  امروزه با قرار دادن دوره های کارآموزی این موضوع در ذهن ایجاد می شود که چرا با سپری شدن چند سال از عمر و سرمایه این افراد  مهارت های لازم برای کار به این افراد ارائه نشده است.

واقعیت این است که تحصیلکردگان همه دارای تخصص اند و دیگر لزومی برای طی دوباره دوره های آموزشی آن هم به مدت دوسال ندارند و بلکه باید اشتغال این افراد فراهم شود.

شاید بتوان گفت ارائه یک سال کار بدون حقوق و دستمزد برای فارغ التحصیلان به منزله  یک دوره بیگاری است چرا که هیچ تضمینی برای اشتغال فارغ التحصیلان پس از این دوره مهارت آموزی وجود ندارد و با اختیارات داده شده به صاحبان مشغال آنها مختار به استفاده از این فرد در مجموعه خود هستند.

در ابلاغ دستور العمل این طرح  نیز بر عدم تضمین اشتغال تاکید شده و آمده است هدف اصلی “دستورالعمل اجرایی مهارت آموزی در محیط کار واقعی” آشنایی مهارت آموزان با محیط کسب و کار، کسب تجربه، آماده سازی و ایجاد خود باوری است و مهارت آموزی در کارگاه صرفاً جنبه آموزشی دارد و به هیچ وقت به منزله اشتغال به کار نیست.»

ابلاغ دستور العمل مهارت آموزی در حالی کلید خورده است که در طی سالها گذشته نیز ما در بسیاری از رشته ها ی دانشگاهی دوره کاراموزی را داشته ایم و امروزه نیز در بسیاری از رشته های تحصیلی این دوره ها در حال برگزاری اس اما در عمل بسیاری از این افراد نیز وارد خیل بیکارانی شده اند که فاقد مهارت بوده اند.

نکته دیگر آنکه بسیاری از رشته های دانشگاهی بویژه رشته های علوم و منابع انسانی نیازی به دوره های کارآموزی ندارند این در حالی است بیشترین تعداد بیکاران را نیز در این  گروهها شاهد هستیم.

یکی دیگر از انتقادات وارد  شده به این طرح اختیارات نامشخص کارفرمایان طرح است چرا که هیچ نظارتی بر عملکرد کارفرما وجود نداردو کارفرما موظف به انعتقاددقرار داد با کارآموز نیز نیست.

نبود حمایتهای بیمه ای نیز از دیگر موارد انتقادبر این دستور العمل است چرا که کارفرما موظف به پرداخت حق بیمه و دستمزد به کارآموز نیست.

در این بین باید دید استقبال کارفرمایان که خود با انبوه بیکاران و نیروهای شاغل خود مواجه هستند چگونه خواهد بود

و در نهایت باید گفت دولت در ایجاد اشتغال واقعی برای میلیون ها جوان جویای کار باید بدنبال برنامه های کار آرا تری باشد چرا که این دوره ها تنها بیگاری برای افراد فارغ التحصیل بوده و شاید امید واهی برای اشتغال باشد.

انتهای پیام/

 

تاریخ انتشار مطلب:۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۱۱:۳۳


dana
dana
نرم افزار سلام salam telegram-channel
آپلود عکس


تمامی حقوق این سایت محفوظ و متعلق به پایگاه خبری تحلیلی زنجانم می باشد.
طراحی و توسعه: گروه وردپرس پارسی